חנוך מילביצקי » המרכז הישראלי לנפגעי כתות

נושאים באתר

כתות הן נושא רציני. ישנם בהחלט מקרים בהם אנשים שמחפשים דרך ומשמעות בחיים נופלים קורבן לניצול ולעיתים אף להתעללות.
גוף שהוקם במטרה לטפל בנפגעי כתות הוא דבר מבורך. יש לעודד גוף שכזה ואף לתמוך בו תקציבית.
גוף שמנצל את נפגעי הכתות באופן קר וציני לקידום אג'נדה חשוכה וקיצונית הוא סיפור אחר לגמרי.
במקרה של החל"צ המתקרא "המרכז הישראלי לנפגעי כתות", ניתן בהחלט לומר שקיימים בו עצמו לא מעט מהמאפיינים שהוא מוקיע באופן תדיר אצל אחרים.
חקרתי לא מעט את הגוף הזה. הממצאים רוכזו בתוך תצהיר שלי שהוגש לבית המשפט במסגרת התביעה שהגישה "קבלה לעם".
חשבתי לנכון להביא לכם את הדברים כמו שהם כתובים שם.

המרכז הישראלי לנפגעי כתות - שם שכולו הונאה אחת גדולה

הגופים החרדים הקיצוניים שמאחורי הקלעים:

המרכז לנפגעי כתות החל את דרכו כעמותה חרדית בשם ״קו למסלול״, לאחר מספר שנים שינה את שמו למרכז לנפגעי כתות בישראל, וכיום מתהדר בשם הנוכחי ״המרכז הישראלי לנפגעי כתות״.
נשמע מאוד רשמי וממלכתי, נכון? זה לא במקרה. שינויי השם נעשו במטרה לשוות למרכז הזה תדמית כאילו ממלכתית, של גוף חילוני ומקצועי.
האמת שונה בתכלית.
הארגון שמכנה את עצמו ״המרכז הישראלי לנפגעי כתות״ אינו יותר מכיסוי, זרוע מבצעת של ארגון ״יד לאחים״, ארגון חרדי בעל אג׳נדה קיצונית המהווה סכנה אמיתית לחופש הדת והמחשבה בישראל
מדובר בארגון חרדי שמגדיר את עצמו “ארגון להצלה ממיסיון ומטמיעה ולהנחלת ערכי היהדות” המנהל שנים רבות מלחמה גלויה לשמירת " טוהר המחנה" ובשם זה תוקף ורודף באמצעים קיצוניים ואף אלימים קבוצות דתיות ורוחניות מגוונות המתוייגות על ידם כ״כתות״.

מידע על יד לאחים והמרכז הישראלי לנפגעי כתות 

  • לינק לדו״ח הארגון לזכויות האדם הבינ״ל HRWF המזהיר את הציבור מפני הקשר שבין המרכז הישראלי לנפגעי כתות ליד לאחים
  • לינק לתצהיר של אמיר זמורה שהיה שותף בעבר להקמתו של המרכז לנפגעי כתות ושימש כיועץ התקשורת שלו עד שהבין מי ומה עומדים מאחורי המרכז.
  • לינק לתחקיר של מוסף 7 ימים בעיתון ידיעות אחרונות, שחושף את הפרצוף האמיתי של הגורמים העומדים מאחורי המרכז הישראלי לנפגעי כתות.
הקשרים ההדוקים בין פעילותו של המרכז לנפגעי כתות לבין המוסדות הקיצוניים בקרב הציבור החרדי בבני ברק

בבני ברק, מאה שערים ודומותיהן ניתן לראות מדי פעם על לוחות המודעות ״פשקוויל״, כרזה לוחמנית שבה הרבנים מגנים ומחרימים אדם, ארגון או רעיון כלשהו. כך נתפרסם בבני ברק פשקוויל של בית הדין לצדק של הרב קרליץ, כנגד אישה שמעבירה שיעורים וסדנאות ומטפלת בזוגות, ילדים ובני נוער חרדים. הכותרת לפשקוויל היתה: פריצות נוראה בעיר הקודש בני ברק, כת המנוהלת ע״י עוקרת הדת הגב׳ שושי סלפסקי, שמבזה את דעת תורה ואת בתי הדין״- בהמשך הכותרת מפרטים גם את כתובת הבית שלה ואת הטלפון לכל המעוניין לגשת לביתה ואולי לטפל בה בעצמו…
על כל מסמך האישום המפורט חתומים רבנים ובד״צים רבים. מה שהכי מעניין הוא שבטור השמאלי בפשקוויל מתנוסס שמו של המרכז הישראלי לנפגעי כתות עם הלוגו, ועם הכותרת ״אזהרה בדבר יועצת לשלום בית ולפריון בבני ברק״. העילה לאזהרה של המרכז לנפגעי כתות מתארת את אישומה של הגב׳ הנידונה בבני ברק: חשיפת הציבור החרדי ״לתכנים ומעשים שאינם עולים בקו אחד עם נושא הצניעות״ וכי ״לכן בהכוונת הרבנים שליט״א נוצר שיתוף פעולה עם ״המרכז הישראלי לנפגעי כתות״- המטפלים במקרים מסוג זה״ (לינק לתמונת הפשקוויל). מתחת מופיעים מספרי הטלפון והמייל של המרכז לנפגעי כתות.
בעלון המפורסם בקרב בציבור החרדי בשם "ובערת הרע מקרבך", שיוצא לאור על ידי חסידות ברסלב ו "הוועד למלחמה בכפירה ובשבתאות" מוזכר המרכז הישראלי לנפגעי כתות באופן הבא: " המרכז הישראלי לנפגעי כתות (שהוא הגוף הרשמי לטיפול בכתות, העובד בשיתוף פעולה ותמיכה מלאה של הרבנים, מיסודו של ארגון "יד לאחים") הוציא לפני כחודשיים מכתב….." 
האזכור של המרכז לנפגעי כתות באמצעי התקשורת החרדים באופן הזה, מסיר כל חוסר בהירות וספק באשר לעובדה שהפשוטה שמדובר בבשר מבשרם של הגופים החרדיים הללו.

אין מחקר, אין תשתית מקצועית תומכת והממצאים הלכאוריים חסרי ביסוס ברובם

למי שיטרח להשקיע מעט זמן ותשומת לב באתר של המרכז הישראלי לנפגעי כתות יראה מיד את המחסור המסוכן והמדאיג בתשתית עובדתית או ראייתית לדברים הכתובים שם:
מדובר ב״ציד מכשפות״ מתוזמר,גיבובי דעות, חצאי אמיתות ועדויות מסתוריות שאולי קיימות איפשהו. הביסוס העיקרי שניתן הוא ציטוטים מדעותיהם של רבנים כאלו ואחרים, אמירות ממלכתיות וריקניות כמו ״מקורותינו בדקו״ ו״עדויות שהגיעו אלינו״ ולבסוף הפניות ללינקים שבורים בYoutube.
מי שיבדוק את הפאן המקצועי – אקדמי שמוצג באתר יראה שאנשי המקצוע המרכזיים עליהם מתבססים ליכטשנשטיין וחבריה, אינם מהימנים על ידי הרב המוחלט של הגופים מקצועיים בארץ ובעולם ואף הוקעו מפורשות על ידי בית המשפט העליון הן בארה"ב והן בישראל.
ואכן – בבית המשפט התברר כי "הועדה המקצועית" שקובעת את מי המרכז מגדיר ככת מורכבת ממנכ"לית המרכז – רחל ליכטשנשטיין, עובדת סוציאלית ופרופסור שמציג את עצמו כחבר לשעבר בסנטלוגיה.
שלא נטעה, חוסר המקצועיות והיעדר הביסוס לממצאים אינו תולדה של שלומיאליות או רשלנות. מדובר בניסיון מכוון לדחוף ולקדם אג'נדה חשוכה שאינה מקובלת בעולם כבר משנות ה – 80 של המאה הקודמת.
זה מדאיג אותי כי אף אחד לא ייכנס באמת לעומקם של הדברים ויראה שמדובר באמירות דיבתיות והשמצות קשות המופרחות לאויר ללא דין וללא דיין. גם אני, אילולא הנגיעה האישית שלי בסיפור הזה לא הייתי בודק את המהימנות של גוף כזה.
בצורה הזו אפשר לדרוס בשיטתיות ובהתמדה כל דרך או שיטה שיש בה כדי להציע אלטרנטיבה ליהדות החרדית האורתודוכסית . כל גוף שהוא. בואו נראה מי הם הגופים שאותם הם מסמנים ככתות: האנתרופוסופיה, המרכז לקבלה של הרב ברג, רשת בני הילדים ובתי הספר של וולדורף, מדיטציה טרנצדנטלית, שיטת הטיפול רייקי, גם כל קיבוץ נאות סמדר…

רמי פלר - פעיל יד לאחים ומייסד המרכז לנפגעי כתות

פלר, מיליונר ואיש עסקים חרדי שחזר בתשובה, שהיה פעיל משך שנים ביד לאחים ונודע בדעותיו הדתיות-קיצוניות ובפגיעה והשתלחות בכל תנועה רוחנית וגופים שאינם מקובלים על הממסד החרדי. בשנתיים הראשונות לחיי המרכז רמי פלר מממן כ98 אחוזים מסך התרומות שלו.
העסק נמשך כ5 שנים עד לחשיפת הפרשה של גוף הצללים העומד מאחורי המרכז לנפגעי כתות בישראל בתחקיר של מוסף 7 ימים . בעקבות התחקיר פלר הצהיר שמתנתק מהמרכז, אולם בפועל הוא ממשיך לתרום לו מאות אלפי שקלים בשנה.

רחל ליכטנשטיין - ממשפחת בינבכר בחסידות גור

מי כיום מנהל את המרכז באופן רשמי? לאחר שני ניסיונות כושלים לתת את תפקיד המנכ״ל למנהלים חילוניים, ומתוך מטרה לערפל את התדמית החרדית, התפקיד עבר לבסוף לרחל ליכטנשטיין. רחל, אישה חרדית, במקור מחסידות גור, שהיתה פעילה שנים ב״מחלקת המיסיון״ של… תנחשו? צדקתם: יד לאחים. לליכטנשטיין כמובן אין רקע כלשהו שתואם את תפקידה החשוב: היא חסרת השכלה אקדמית או טיפולית כלשהי, ועברה המקצועי מסתכם בכך שהיתה זבנית בחנות מחשבים. בכלל, ליכטנשטיין התחילה את דרכה במרכז לנפגעי כתות כמזכירה, וקודמה לאחר פרק זמן להיות המנכ״לית. למה? כי ליכטנשטיין היא קודם כל קרובת משפחה של חבר הכנסת ליצמן מיהדות התורה, ובתו של מאיר בינבכר, ממקימי ״קרן הצלת הדורות״ (פרסומים רבים קושרים את הקרן הזו לכדורים הפסיכיאטרים שמחולקים בחסידות גור לאלו שמתקשים לעמוד במשטר הקשה ובתקנונים המחמירים הנהוגים שם). מעבר לכך, באמצעותה, הרבה יותר פשוט להוביל את פעילותו של המרכז הזה בהתאם לאג׳נדות הקיצוניות של ״יד לאחים״. אכן, ליכטנשטיין פועלת בשיטתיות ומנצלת כל במה תקשורתית להוקיע קבוצות וזרמים שונים, בעיקר את קבלה לעם, ועושה זאת דרך אמירות דיבתיות, שקריות, מכפישות וקשות. כל זה נעשה במסווה מתעתע של גוף ממלכתי ובר סמכא בענייני כתות.

אהרון אפלבאום - כשאובססיה הופכת למפעל חיים

הדמות הבאה בתור הינה אהרון אפלבאום, אהרון, איש עסקים מיליונר שחווה משבר ארוך שנים ונתק ביחסים עם בנו. רחל ליכטנשטיין ניצלה את שעת הכושר ושכנעה אותו להטיל את האחריות למשבר עם בנו על קבלה לעם, שבמסגרתה למד בנו בשנים אלו. מאז החל אהרון אפלבאום המיוסר במסע רדיפה מוטרף ואובססיבי נגד קבלה לעם. הוא בחר להקדיש את כל מרצו, זמנו ומשאביו הכלכליים המכובדים להשמצות נגד קבלה לעם בדרכים פסולות, פוגעניות ופליליות. אכן, המרכז של רחל ליכטנשטיין רשם לעצמו גיוס מוצלח, שכן אהרון אפלבאום תורם למרכז מאות אלפי שקלים בשנה. כיום, הוא משמש כ״ממונה על תיק בני ברוך קבלה לעם״ מטעם המרכז ומונחה על ידי רחל ליכטנשטיין בכל צעד שעושה.

גליה גינרמן - הפנים האמיתיות של המרכז לנפגעי כתות

דמות אופיינית ברשימה המכובדת היא גליה גינרמן. מי זו גליה גינרמן? חוזרת בתשובה ופעילה ותיקה ביד לאחים, שם היא אחראית על נושא ההחזרה בתשובה ועל ה״טיפול״ בתופעת מגזר ההומואים והלסביות, שמבחינת יד לאחים מהוה סכנה ליהדות.
היא ובעלה, גם הוא חוזר בתשובה, סוחרים בטיפולי ״ניקוי בעופרת נגד כשפים ועין הרע״ בעלה עורך טקסים של ״מסדר המקובלים״ ו״מאגיה גאולית חווייתית ברוח התורה״. מעבר לססגוניות המאפיינת את הדמות הזו ואת עברה, בולטות התבטאויות גזעניות קשות מצידה כנגד קהלים שלמים: השמאל, הלהט״בים והערבים. למשל, היא פרסמה בפייסבוק סרטון וידאו עם יוזף גבלס, שר התעמולה הנאצי, שבו היא משווה את התנהלות ערביי ישראל וה״שמאל״ להתנהלות הנאצים בתקופת מלחמת העולם השניה. היא מסכמת את נטייתם המינית של בני הקהילה הלהט״בית במילה ״מגיפה״. אם זה לא מספיק, היא אף הסיתה לאלימות קיצונית בסרטון מטריד מאוד שפרסמה ובו נראה טיל שנורה לעבר מסגד אל-אקצא, ולצידו הכיתוב: ״אההההההה! שבת שלום״! 
בשיגרה, גליה גינרמן מפרסמת תדיר פרסומים התומכים בפעילותו הקיצונית של ארגון יד לאחים וכן מפעילה בפייסבוק פעילים רדיקליים ומבקשת מהם להעלות פוסטים באתר של יד לאחים. אגב, גינרמן משמשת באופן פורמלי כ״מבקרת פנים״ של המרכז לנפגעי כתות (תואר אפוף מסתורין וחסר משמעות כשלעצמו) ובפועל מנהלת בכירה לצידה של ליכטנשטיין (לינק לדוח משכורות).

לא רק שהמלך הוא עירום הוא גם מסוכן!

כשאני חושב על המכנה המשותף לדמויות המפוקפקות הללו שעומדות בראשו של המרכז המסוכן של ״ליכטנשטיין את פלר״ מיד לאחים, בולט לי לעין באופן אבסורדי ומגוחך הקשר הברור בין האלמנטים שאותם הם מתייגים כסממנים של כת ובין כל מי שהם בעצמם: גוף צללים בעל אג׳נדה קיצונית ומסוכנת שמפעיל מרכז שמנסה לקבל לגיטימציה בציבור; בעלי אינטרסים מיליונרים שרודפים ארגונים לגיטימיים ומכובדים באובססיה מוטרפת ובאמצעים פליליים;
עיסוק במיסטיקה, כשפים מאגיות וכן, גם קבלה; השתייכות לחצר חרדית סגורה שבה מונחלים כל סממני הכת שאותם הם מוקיעים; בורות, שנאת חנם וחשכות, המאפיינות השתלחויות קיצוניות ופוגעניות כנגד ציבורים שלמים; ולבסוף המשימה להשליט את האמונה והאג׳נדה האורתודוכסיות במדינה שלנו בדרכים ערמומיות, מניפולטיביות וציניות.
ידוע שהדרך הכי טובה להמשיך ולגנוב היא לרוץ קדימה לפני כולם ולצעוק ״תפסו את הגנב!״ ובהתאם, הדרך הטובה ביותר לקבל הגמוניה מלאה על חופש הדת, הבחירה והמחשבה שלנו, הציבור הישראלי, היא לרדוף זרמים רוחניים, חינוכיים ודתיים אלטרנטיביים ולקבל את המקום ה״לגיטימי״ להוקיע אותם ככת. הגיע הזמן שנשאל את עצמנו האם ״המרכז הישראלי לנפגעי כתות״ אינו כת מסוכנת בפני בעצמו?
עכשיו תתארו לעצמכם: אוסף ה״מומחים״ של הכת הזו של רחל ליכטנשטיין הכתיר את עצמו, משום מה, כמוסמך להחליט עבורי ועבורכם אם היוגה שאתם מתרגלים, הרייקי או חוג לימודי הקבלה שאליו אתם שייכים הינם ״כת״. והוא לא זקוק לפסיכולוגים מומחים, לא לפסיכיאטרים ולא לאנשי אקדמיה מהתחום כדי לקבוע את זה- לליכטנשטיין וחבורתה ישנה ״מומחיות משל עצמם״ כפי שהיא אינה מתביישת לטעון (לינק לתצהיר שלה).
המרכז הזה פועל נמרצות לקבל סמכות מחוקקת בכל מה שקשור לתחום חופש הדת והפולחן, ומנסה לתייג ולמצב את עצמו כמרכז ״מקצועי וממלכתי״ שיודע לתת מענה ל״מגיפה של כתות״, שלטענתם פושה בארצנו. הפעילות הלוביסטית שלהם בכנסת מדאיגה לא פחות, והם מנסים ללא הירף לדחוף לחקיקת חוק שיקנה להם מעמד וסמכות במסגרת גוף רשמי שהם רוצים להקים לנושא הכתות בישראל – דהיינו להיות בו זמנית העד, השופט והתליין.

הרדיפה אחר קבלה לעם

במקום הראשון והבולט ביותר ברשימת הקבוצות והכתות, הן יד לאחים והן המרכז לנפגעי כתות שמים את עמותת בני ברוך קבלה לעם. למה? כי בעשרים השנים האחרונות הפכה הקבוצה הקטנה שהתחילה ללמוד את חכמת הקבלה בסלון ביתו של הרב לייטמן, לקבוצה ענקית, בת מאות אלפי תלמידים בארץ ובעולם שחלק מהמומחים מגדירים כ"קבוצה הדתית הגדלה והמתפתחת בישראל" 
זה כמובן מדאיג מאד את האנשים החשוכים שרוצים לתפוס בעלות על היהדות, להגדיר לכולנו מי שייך ומי לא ובכל מחיר לשמר לעצמם בלבד את ההגמוניה בכל מה שקשור להתפתחות רוחנית.
בני ברוך – קבלה לעם היא הרבה יותר מקוץ טורדני עבור האנשים הללו: מה שמאפיין את קבלה לעם זה חשיבה עצמאית ובוגרת, בחירה באורח חיים שמוכתב אך ורק על פי רצונו וחירותו של האדם, דרך ששמה את אהבת הזולת כערך ו העליון והחשוב ביותר, דרך לכונן חברה מלוכדת שהיסוד המניע אותה הוא הערבות ההדדית. זו דרך שמעניקה התפתחות אישית וחברתית שמאפשרת לכל אדם ליצוק משמעות ותכלית לחייו ולהוביל אותם לאושר- ללא פירוד בין אנשים, ללא מחיצות של דת, מגדר, נטיה מינית, גזע ולאום.
זו דרך ששמה את ההגמוניה בידיו של האדם החופשי. וזו בעיה מאוד גדולה עבור כל ממסד שמבקש את ההגמוניה על דעתם, מחשבתם ודרכם של ההמונים, עבור מי שחותר לכפיה דתית והחזרה בתשובה.